Ny dag medför nya möjligheter

Även denna dag sitter jag här framför datorn och mår skit. Kan jag inte få bli frisk någongång?
Tänkte faktiskt skriva lite om det stället där jag tillbringar näst mest tid i mitt liv just nu,skolan.

Jag står nu inför ett av dom svåraste val jag någonsin utsats för, välja gymnasium. Vad vill jag bli? Vad vill jag jobba med? Vill jag gå högskola? Ja, frågorna är många.
Samtidigt som denna tanken finns i huvudet hela tiden cirkulerar också en annan tanke, hur är det med elever som har det svårt i skolan men lätt med det praktiska?
Vi har ca 1h slöjd i veckan, medans vi säkert har 25-30h teori, ett MVG i slöjd är värt 20p, och ett MVG i alla de teoretiska ämnena är värt ca 260p. Hur blir det när dessa elever ska välja? Dom kommer inte komma in på den linjen de vill, även om dom är hur duktiga som helst på sin sak, t.ex. snickra. Istället ska de gå och trampa på IV och slösa bort värdefull tid, där dom egentligen skulle kunna lärt som mycket mer om deras stora intresse. För att vilja lära sig någonting man tycker är tråkigt måste man sätta upp delmål och få något för mödan varje gång man klättrat ett trappsteg. Undrar hur många duktiga hantverkare som plockas bort varje år p.g.a deras övriga betyg, pga att de är praktiskt lagda istället för teoretiker. Är detta rätt?
Jag skulle vilja se en möjlighet att välja inriktning redan på högstadiet, där lärarna ser till elevernas inviduella kunskaper, vad just de är duktiga på. Om man tittar på hur det funkar nu så är säkert hälften av alla IV elever praktiker som inte orkade kämpa sig igenom skolan pga att det är alldeles för mycket teori. Inlärningsmetoden som används i skolan passar inte alla, jag personligen kan inte lära mig lika mycket bakom en bänk, jag måste få prova själv. Finns det någon lösning på detta? Någon som sitter på något bra förslag?

Detta var allt vad jag ville säga idag.

Tack för att du tog dig tid att läsa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0